Monday 16 May 2011

Majlis pembukaan kitab ‘ hasyiah al-amir ‘

Alhamduliah, bersyukur atas nikmat iman dan islam serta selawat dan salam keatas junjungan besar Muhammad sollahu alaihi wasalam,


Setelah selesai mengkhatamkan kitab ‘ syarah sowy ala jauharah at-tauhid’, kini kami menyambung kembali pengajian (talaqi) bersama Al-al’lamah Bahrul ilmi Maulana Syekh Jamal Faruq Al-Hasani, yang mana membaca kitab ‘hasyiah amir’ bermula pada 15 mei yang lalu bersamaan 12 jamadilakhir 1432h.

‘Hasyiah Amir’ diantara kitab yang membahaskan tentang ilmu kalam mengikut alur Ahli Sunnah Wal Jamaah. Hasyiah Amir dikarang oleh Syekh muhammad ibnu muhammad al-amir rahimahullah , apabila disebut ‘hasyiah’ maka ianya membawa maksud syarah kepada syarah, dan istilah ini diguna para ulama dalam bidang penulisan ilmu.

Hasyiah Amir merupakan syarah kepada kitab ‘ithaf al-murid bi’ jauharati tauhid’ yang dikarang oleh Syekh Abdul Salam Al-Laqani rahimahullah, dan ianya berpandukan pada Matan Jauharah milik ayahandanya Syekh Ibrahim Al-Laqani Rahimahumullah. Semoga Allah menganugerahkan pangkat serta darjat yang tinggi pada mereka dan moga kami mendapat sedikit tempias dari keberkatan mereka..amin.

Harapan Al-fakir agar mendapat manfaat dari tinta ulama-ulama Ahli Sunnah Wal Jamaah, dan berharap sahabt-sahabt dapat mengambil faedah darinya kerna inilah peluang kita duduk bersama ulama dan mengambil barakh dari mereka.

ps /; muhadaroh pada hari ahad jam 5 petang di Masjid Al-Azhar (al-mugharabah).

No comments: